Placówka Samorządu
Województwa Mazowieckiego

Seminarium w Yad Vashem (Izrael)

Grupa konsultantów MSCDN oraz współpracujących z ośrodkiem nauczycieli w dniach 9-21 grudnia 2007r. uczestniczyła w seminarium edukacyjnym. Z ramienia Wydziału MSCDN w Siedlcach udział w seminarium wzięli: Elżbieta Michalak, Iwona Moczydłowska, Bogdan Czeżyk, Marek Jerzman.


Dzień pierwszy

Nasz pobyt w Izraelu rozpoczynamy od zwiedzania Jerozolimy. Oto jej panorama.



W drodze do Ściany Płaczu.


Pod Ścianą Płaczu.


Wśród rozmodlonych kobiet pod Ścianą Płaczu.


Wąskie uliczki Starego Miasta.


Wejścia do Grobu Chrystusa w Bazylice strzegą mnisi greccy.

Dzień drugi

Przed bramą Instytutu Yad Vashem.


Seminarium rozpoczyna prof. Yehuda Bauer omawieniem wyjatkowych i uniwersalnych aspektów Holokaustu.


Rabin dr Pessach Schindler tłumaczy podstawowe pojęcia judaizmu.


Teren Instytutu Yad Vashem z drzewami upamiętniającymi czyny "Sprawiedliwych wśród narodów świata".



Przy każdym drzewie - stosowna tabliczka.

Wśród Sprawiedliwych największą grupę stanowią Polacy.



W Dolinie Gmin z Orit Margaliot, kierownikiem seminarium i jednocześnie jedną z osób prowadzących zajęcia.


Ta część Doliny zainteresowała nas najbardziej.


Jedną z największych atrakcji seminarium było zwiedzanie Jerozolimy nocą z naszymi przewodnikami: Orit i Alexem Dancygem. Wprowadzili nas w tajniki akurat trwającego Chanukowego święta świateł.
Dzień trzeci

W drodze do Instytutu z wielką ciekawością obserwujemy ulicę jerozolimską.



W Instytucie Yad Vashem zwykle jest tłoczno i gwarno. Oprócz naszego seminarium, odbywa się wiele innych zajęć, w tym dla grup szkolnych i wojskowych. 



Po pełnym zajęć dniu (m.in. w archiwum i bibliotece oraz Centrum Pedagogicznym Yad Vashem), popołudnie i wieczór spędziliśmy w Tel Awiwie, m.in. na malowniczym bazarze.
Dzień czwarty

Karol-Yaron Becker, z Instytutu Polskiego w Tel Awiwie, zapoznał nas z różnorodnością żydowskich tożsamości w okresie międzywojennym.


Bardzo ciekawy był wykład dr Ieal Nidam-Orvieto pt. "Od antysemityzmu do ideologii nazistowskiej".



Po wykładzie - tym razem dr Simchy Epsteina z Uniwersytetu Hebrajskiego, który mówił o prześladowaniach Żydów w nazistowskich Niemczech w latach 1933-39 i żydowskiej reakcji - czas na drobne upominki. W imieniu grupy prezenty wręcza organizatorka seminarium, Zdzisia Barankiewicz. W roli tłumacza - Ania Banach. Ponieważ prawie wszystkie zajęcia prowadzone były w języku angielskim, tłumaczki (Ania i Kasia z Płocka) miały mnóstwo pracy.

Dzień piąty

Dr Chavi Dryfus z Uniwersytetu Hebrajskiego przedstawiła temat gett w Europie Wschodniej - ich wewnętrznej struktury i administracji.


Program seminarium był modelowy: po wykładach na dany temat następowała część warsztatowa. Tym razem Lea Roshkovsky z ISHS prezentuje warsztat dla gimnazjów i liceów poświęcony życiu codziennemu w Gettcie Warszawskim.

Dodatkowo, mieliśmy na bieżąco możliwość zapoznania się w publikacjami Yad Vashem, z których pochodziły materiały warsztatowe.  Z bogatej kolekcji otrzymaliśmy bezpłatnie - wg własnego wyboru -  trzy pozycje.



Po muzeum historycznym oprowadzała nas Ewa Lutkiewicz, Polka zamieszkała w Izraelu.


Nowe muzeum historyczne Yad Vashem robi wrażenie nowocześcią koncepcji architektonicznej, merytorycznej i technicznej.


Ostatnia sala muzeum - Sala Imion. To portrety 600 ofiar Holokaustu. 600 spośród 6 milionów.


Zwiedzanie Instytutu Yad Vashem trwało kilka dni. Byliśmy w Centrum nauczania, Muzeum sztuki, Centrum wizulanym oraz w Synagodze.
Dzień szósty

Wycieczka na południe - w ruinach żydowskiej twierdzy Massada, stanowiącej symbol poświęcenia i bohaterstwa narodu żydowskiego. Tu żołnierze izraelscy składają przysięgę wojskową.

Naszym przewodnikiem jest Rachel Kuferberg.

Dzień siódmy

Wycieczka na północ - nad rzeką Jordan.


Dzisiejsza wycieczka prowadzi szlakiem chrześcijaństwa. Z czasów wczesnochrześcijańskich zachowały się jedynie  fragmenty fundamentów, mozaiki ..... Ta z Doliny Tabgha jest jedną z najbardziej znanych.



W trakcie wycieczki zobaczyliśmy m.in. starożytne Kafarnaum, w którym mieszkał Jezus. Mieszkańcy tego miasta widzieli najwięcej Jego cudów i słyszeli Jego kazania.


W Nazarecie naszą uwagę zwróciła barwana ceramiczna mozaika, upamiętniająca istnienie w czasie II wojny światowej polskich szkół junaków w Ziemi Świętej. To jedna z dwóch polskich mozaik na terenie Bazyliki Zwiastowania, a jednoczesnie jedno z kilkudziesięciu wyobrażeń Maryi z Dzieciątkiem, darów kościołów chrześcijańskich z całego świata.
Dzień ósmy

W niedzielę wybraliśmy się na Górę Oliwną. W miejscu, gdzie według Ewangelii św. Łukasza Chrystus zapłakał i przepowiedział upadek Jerozolimy, uczestniczyliśmy w porannej mszy, odprawionej przez Polaka z zakonu franciszkanów, opiekujących się kościołem Dominus Flevit. Dodatkową atrakcją była panorama Jerozolimy, widoczna w oknie umiejscowionym w tle ołtarza.



Drzewa w gaju oliwnym liczą setki lat. 


Mimo niedzieli, wracamy do Instytutu na zajęcia. Temat główny dziejszego dnia to "Świat obozów". Dr Irit Abramski przedstawia zagadnienia związane z operacją Barbarossa i działaniami Einsatzgruppen.


Tematykę "ostatecznego rozwiązania problemu żydowskiego" przybliżyła edukatorka Yad Vashem Ephart Balberg. Poprowdziła również dyskusję na temat roli obserwatorów.


Uzupełnieniem wykładów były warsztaty "Jak to było możliwe z ludzkiego punktu widzenia? Studium na temat sprawców w czasie Holokaustu."
Dzień dziewiąty

Dyrektor Departamentu Sprawiedliwych wśród Narodów Świata, Irena Steinfeld omówiła zasady przyznawania zaszczytnego tytułu "sprawiedliwego".


Tak wygląda dyplom wręczany Sprawiedliwym wśród Narodowów Świata. 


A oto awers medalu dla zasłużonych w ratowaniu Żydów.


Nazwiska wszystkich zasłużonych zostały uwiecznione na marmurowych tablicach w Ogrodzie Sprawiedliwych wśród Narodów Świata.


Bardzo ciekawy i poruszający był wykład prof. Izraela Gutmana, konsultanta naukowego Międzynarodowego Instytutu Badań nad Holokaustem na temat stosunków polsko- żydowskich. 


Wycieczka do Tuneli pod Ścianą Płaczu zamknęła kolejny pracowity dzień. Uświadomiliśmy sobie, czym naprawdę jest dla Żydów to miejsce.
Dzień dziesiąty

Ważnym wydarzeniem było spotkanie z ocalałymi z Holokaustu: Moshe Benderem, Simą i Aharonem Zolti, Genyą i Nachomem Manor.


Dodatkową atrakcją dnia - poza programem seminarium - był wyjazd do Betlejem, położonego obecnie w granicach Autonomii Palestyńskiej. 


W miejscu narodzenia Chrystusa znajduje się czternastoramienna gwiazda. 
Dzień jedenasty

Wizyta w izraelskim liceum. Młodzież opowiada o wrażeniach z pobytu w Polsce.


Wracamy do Instytutu. Kolejny punkt w programie to dyskusja panelowa z izraelskimi przewodnikami grup młodzieżowych po Polsce.


W ramach seminarium przewidziano indywidualne prezentacje uczestników oraz dyskusję z pracownikami Instytutu Yad Vashem. Marek Jerzman, przedstawiciel  MSCDN Wydział w Siedlcach, omówił wyniki swoich badań związanych z dziejami łosickich Żydów. 

Dzień dwunasty

Dzień zaczynamy od zwiedzania Góry Herzla, miejsca spoczynku osób szczególnie zasłużonych dla Izraela, m.in. prezydentów i premierów.


Jak używać filmów w edukacji o Holokauście pokazała wizyta w Centrum Wizualnym Yad Vashem.  


Na zakończenie seminarium otrzymaliśmy certyfikaty i pamiątkowe zdjęcie, wręczane przez organizatorów, Orit Margaliot i Alexa Dancyga. 

Fotoreportaże